2012. október 28., vasárnap

Pécs nyaralás 2011


Hát vége a szabadságomnak!


Pedig  jó lett volna  ha kicsit hosszabb! Bár  azt hiszem sikerült
tartalmasan eltöltenem.
Hogy is kezdődött?
Hát  egy hét  Pécsett. Mit mondjak? Nagyon jól éreztem ott magam. Gyönyörű  város. Már voltam ott , de  csak egy -egy napot. Most viszont volt egy hetem arra , hogy sok mindent megnézzek. Busszal indultam aztán egy " telefonos, autós, baráti" segítséggel eljutottam a hotelbe  ahol egy  hétig laktam.
Aztán  minden  nap innen indultam a felfedező  körutakra.
Teszem hozzá  hogy a hotelben  nagyon kedves emberekkel ismerkedtem  meg. A recepción  kedves fiatalember, a reggelinél kedves  felszolgáló hölgy. Anitával  aztán jókat beszélgettünk. Megbeszéltük  " kis világunk, nagy dolgait".
Szóval a megérkezésem napján  nagyjából " földerítettem a terepet". Mit hol is fogok megtalálni.Másnap aztán a reggeli után először  a főteret ( Széchenyi- tér) néztem meg.Gyönyörű lett.  Itt található Gázi Kászim pasa dzsámija. A dzsámi építtetője Gázi Kászim, a később budai pasa volt. A dzsámi épségben maradt a város visszafoglalásakor. Ezután a jezsuiták templomuknak használták. A minaretet lebontották, az épületet átalakították, de az ma is őrzi az iszlám jegyeit.
Aztán ha kicsit kicsit  balra fordulunk ott a Nádor  szálló. A szecessziós stílusú Nádor Szálló Schönherr Eduárd vendéglátós híres fogadójának helyén épült fel 1902-ben, nevét az 1776-1847 között élt haladó szellemű főúrról, József nádorról kapta. A vendéglátóhely ma már szerves része Pécs történetének. Most  a kávéház  Galériaként  működik ahol a kortárs  művészek alkotásai  láthatók.
 A  Nádor  szállótól  jobbra   fordulva  a Városháza impozáns épületén akad meg a szemünk.
A ma látható pécsi neobarokk  a 20. század első felében épült Lang Adolf építész tervei alapján. Többszöri átépítés után 1907-ben kapta a mai külsejét, ami Pécs Széchenyi terének arculatát nagyban meghatározza. Már messziről feltűnik a Városháza toronyórája, melynek harangjátéka minden órában felcsendül és messzire hallik.
Ha  a Dzsémitól  balra fordulunk az eklektikus stílusú, impozáns látványt nyújtó pécsi Megyeházának épülete tárul a szemünk elé A harmadik emeleti ablakközökben a Zsolnay gyárban készült színes kerámia képek láthatók - a takarékosság szimbólumaival. Az épület tetőzete szintén a Zsolnay gyár terméke. A Széchenyi téren  több  szobor is  található.
 Hunyadi János  bronz lovasszobra.
Szentháromság szobor ami a korábbi pestisjárvány megszűntének emlékére készült.
A Zsolnay - kút szintén jellegzetessége  a térnek.
A téren  gyönyörű  virágok  és  szökőkút  . Apropó szökőkút  a gyerekek és felnőttek  kedvenc helye. Mezítláb  melegben  " felüdítő látvány"
Egyik  nap  úgy döntöttem , hogy  múzeum és  képtár   látogatási napot tartok. Zsolnai- múzeum, Vazarely  kiállítás, Martyn képek,szobrok ,Néprajzi   múzeum, Természettudományi múzeum,Marcipán múzeum  és végül de nem utolsó sorban a Csontváry kiállítás. Hát  nem is tudom  mit  mondjak , csodálatosabbnál  csodálatosabb képeket, szobrokat , régi  idők népviseletét, láttam. Ezeket   leírni nem is lehet. Ezeket  a kiállításokat  meg kell nézni. Igazából  nagyon de nagyon sok fényképet készítettem de lassan itt tobzódok  a sok kép között és nem is tudom , hogy  melyiket kellene ide  feltenni. Végül is  úgy  döntöttem , hogy  mindenki  nézze  meg ezeket a csodás dolgokat.
Aztán   egy  nap  nagyon nagy sétát tettem . A  Király utca  étterem , fagyizó  és  butik  forgatagában indultam el. A Színház  mellett elhaladva  és  kiérve  a csendesebb részre  a városfal mellett  balra fordulva egy gyönyörű sétányra jutottam és elindultam (  persze teljes véletlen találtam  rá)   felfedező utamra. Aztán  láss csodát ( már mint én) a Barbakánkertjében jutottam  ki, ahol  Janus Pannonius  szobra  is áll. Ezután Székesegyház tűnt a szemem elé. Kicsit  elüldögéltem a parkban a szökőkútnál  majd  folytattam  " körutamat". Igen elüldögéltem  és  találtam  egy padot  is,  no nem a parkban  : A gondtalan padot.  Igen  ott is  pihentem  egyet  és  tényleg  úgy éreztem hogy  a sok gond  most  elhalványul és  csak a  nyugalom  vesz körül.

Annyi  minden  megnéznivaló van  a székesegyház  környékén is , hogy  föl se tudom sorolni.Szóval  csak a teljesség igénye  nélkül néhány látnivaló:  Ókeresztény sírkamra, Memi Pasa fürdője, Barbakán- kert, aztán  a Janus Pannonius  utcában a szerelmesek lakatfala(  bár   szerintem  most  már   inkább kívánság  fal is, mert  a lakatokon  nem csak  szerelmesek nevei és kívánságai  vannak). Ide  felkerült egy lakat .
Igaz   a lakatfalnál nem egyedül  voltam ( bár ez a képen nem látszik), hanem egy  igaz baráttal. És a mi laktunk se szerelmesek lakatja hanem egy igazi " barátság lakat" . A lakat kulcsa eldobva abban  bízva  hogy ez a barátság  nagyon sokáig megmarad.
Már annyi mindent írtam  Pécs látványosságairól ( ami persze messze  nem az összes), de  ha itt folytatnám soha  nem is érnék a végére.
Nagyon  jól  éreztem magam  a Király utca  étterem  és   üzlet forgatagában. A  fagyizás  mindennapi  programom volt. Az olasz étterem ebédjét ,és  a Korhely étterem invitálását nem fogom egyhamar elfelejteni.
Egyik nap  pedig   sétálgatás  közben  egy  kirakaton akadt  meg a
szemem amiben  egy hatalmas  napraforgós festmény  volt. Ehhez  tudni kell, hogy gyengéim a
napraforgók. Minden ami napraforgó  az jöhet. Kép, virág, puzzle , festmény , fénykép.  Szerintem  már teljesen "napraforgó imádó" vagyok.  Szóval a lényeg , hogy megláttam egy  képet  és azonnal rá is feledkeztem.  Az  üzletből  látva  csodálatomat  kijött egy  kedves  hölgy és  beinvitált. Műveltségem gyengeségének elkönyvelendő  , hogy nem ismertem meg a festőművésznőt.  A  hölgy Bánkúti Gertrúd  festőművésznő  volt. Nagyon kedves és  nagyon aranyos  hölgy. Több mint egy órát elbeszélgettünk  képekről , családról , és  kiderült ( megint az a fránya  műveltség hiány) hogy  a Cseke Katinka színművésznő anyukája. A kellemes  beszélgetés  után   meginvitált , hogy  ha Pécsett járok  máskor is  nézzek be hozzá. Ígérem ha ott járok meg is teszem!
Aztán még  jártam a Misina - tetőn a kilátónál. ( Na most akkor van tériszony  vagy nincs tériszony ). Aztán  elmentem megnézni a terráriumot. Mit ne mondjak . Azt nekem senki nem mondta hogy  az a föld alatt van!!!!  Ejnye ejnye. Szóval akkor  most a kausztrofóbiámmal  meg mi is van?
Most  már  én magam se hiszem el hogy ezek léteznek  . Nem vagyok  bizonytalan........ vagy igen?
Aztán  A  sok sok látnivaló  betetézése képen pénteken  elmentünk  "estebédezni " a Mánfai  betérő  ( kőjuti betérő?) -be . Háááááát.......................
Aztán az est betetézése képen KÁRPÁTIA koncert  Siklóson . Nagyon , de nagyon jól éreztem magam. Aztán  sajnos  szombaton indulás haza.
Csak annyit tudok  mondani  mindenkinek , hogy  Pécsre  el kell menni és legalább egy hetet ott kell tölteni, de  persze  többet is érdemes.
Nagyon sok  mindenről nem írtam,  de  azt hiszem  nem is lehet . Egyszerűen  a végtelenségig lehetne írni az élményeket .
Remélem  még lesz rá alkalmam hogy  újra  hosszabb időt  is  ott tölthessek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése